Aproape fiecare al cincilea bugetar din Moldova are nevoie de bani în plus pentru salariul minim
Aproape fiecare al cincilea angajat din sectorul bugetar al Moldovei are nevoie de plăți compensatorii pentru ca salariul său să atingă nivelul minim stabilit de stat.

Aceste date sunt prezentate de Ministerul Finanțelor, care a elaborat reforma sistemului de salarizare, planificată să fie introdusă în 2027, scrie bani.md.
Potrivit documentului, salariile de funcție ale unor categorii de personal tehnic și auxiliar încep de la circa 2.500 de lei. Aceasta este semnificativ mai puțin decât salariul minim stabilit pentru anul 2026, de 6.300 de lei.
Diferența este acoperită prin plăți compensatorii, datorită cărora angajații primesc nu mai puțin decât minimul garantat. La Ministerul Finanțelor se recunoaște că această practică indică dezechilibrele acumulate în sistemul de salarizare: salariile de funcție pentru multe posturi nu au ținut pasul cu creșterea salariului minim.
Potrivit calculelor instituției, reforma va permite reducerea ponderii posturilor pentru care sunt necesare compensații de la 19,7% în 2026 la 14,1% în 2027. Aceasta reprezintă o scădere cu 5,6 puncte procentuale.
În plus, valoarea medie a compensației lunare pentru un post ar urma să se reducă de la 1.183 la 450 de lei — cu aproximativ 62%.
Cheltuielile anuale pentru plățile compensatorii, inclusiv contribuțiile sociale ale angajatorului, sunt planificate să fie reduse de la 2,65% la 0,62% din fondul de salarizare.
Ministerul Finanțelor explică schimbările prin revizuirea grilelor tarifare și majorarea ponderii salariului de funcție în veniturile bugetarilor. În special, se propune includerea în acesta a unui spor lunar fix de 1.300 de lei, care este plătit în prezent în baza legii bugetului.
Totuși, problema salariilor de funcție mici nu va dispărea definitiv. Potrivit prognozelor, în anii 2028–2029, ponderea posturilor care necesită plăți compensatorii ar putea crește din nou până la 19–20%. Acest lucru este legat de creșterea anticipată mai rapidă a salariului minim comparativ cu valoarea de referință utilizată pentru calcularea remunerării bugetarilor.
Începând cu 2030, tendința se va schimba, potrivit prognozelor. Până în 2032, valoarea mediană a compensației ar urma să constituie 380 de lei pe lună, iar mai mult de jumătate dintre beneficiari vor primi plăți suplimentare de sub 500 de lei.
Reforma urmărește reducerea diferențelor de salarizare dintre angajații care ocupă posturi similare, diminuarea dependenței de sporuri și compensații, precum și asigurarea faptului că salariul de funcție reflectă mai bine complexitatea muncii și nivelul de responsabilitate.


