Salariile bugetarilor vor fi revizuite: Primele vor fi limitate la 20% din salariul de funcție
Salariile angajaților din sectorul bugetar din Moldova vor fi recalculate de la 1 ianuarie 2027.

Potrivit proiectului revizuit al Ministerului Finanțelor, o parte din fondurile alocate în prezent pentru sporuri va fi direcționată spre majorarea salariilor de funcție.
Numărul valorilor de referință pentru calcularea salariilor va fi redus de la zece la șase, iar premiul anual va fi limitat la 20% din salariul de bază, scrie bani.md.
Una dintre principalele modificări vizează sporul pentru eficiența muncii. În prezent, acesta este primit de circa 99% dintre bugetari, însă după reformă, de regulă, va fi acordat doar angajaților care au obținut la evaluare calificativul «excelent» sau «foarte bine».
Pentru angajații cu calificativul «excelent», sporul va constitui 10–15% din salariul de bază, iar pentru cei cu calificativul «foarte bine» — 5–7%. Totodată, fondul anual pentru astfel de plăți va fi redus de la 10% la 4% din suma totală a salariilor de bază ale instituției. Pentru angajații din educație și cercetare științifică, Guvernul va stabili separat condițiile și cuantumurile sporurilor.
Sporurile cu caracter special, prevăzute pentru eforturi suplimentare sau riscuri legate de anumite tipuri de activitate, vor fi limitate la 10%, 20% sau 30%, în funcție de categoria angajaților. Împreună cu sporurile pentru eficiență, volumul lor total nu va trebui să depășească 30% din fondul salariilor de bază ale instituției.
Modificările vor afecta și premiile. Plățile unice cu ocazia sărbătorilor vor fi limitate la suma de 10 000 de lei pe an pentru un angajat. Acestea vor fi achitate din economiile fondului de salarizare al instituției.
Premiul anual va depinde de rezultatele activității instituției și de timpul efectiv lucrat. Acesta nu va putea depăși 20% din salariul de bază.
Ministerul Finanțelor propune, de asemenea, stabilirea unei valori de referință generale pentru calcularea salariilor la nivelul de 4 200 de lei. Pentru anumite categorii de angajați sunt prevăzute valori mai mari:
- deputați — 4 700 de lei;
- angajații aparatelor centrale ale ministerelor — 5 000 de lei;
- președintele, președintele Parlamentului, prim-ministrul și miniștrii — 5 300 de lei;
- judecătorii Curții Constituționale — 6 900 de lei.
Cuantumurile valorilor de referință vor fi aprobate prin legea bugetului de stat pentru anul 2027. Pentru calcularea salariului, valoarea corespunzătoare va fi înmulțită cu coeficientul de salarizare.
Totodată, angajaților care lucrează cu normă întreagă li se va păstra compensația dacă, după recalculare, salariul lor va fi mai mic decât venitul mediu aferent ultimei funcții deținute. Diferența va fi calculată pornind de la câștigul salarial mediu lunar pentru o perioadă de până la 12 luni înainte de intrarea în vigoare a reformei.
Potrivit prognozelor Ministerului Finanțelor, ponderea bugetarilor care au nevoie de o plată compensatorie pentru a atinge salariul minim stabilit în țară va scădea de la 19,7% în 2026 la 10,3% în 2028.
Reforma urmează să fie implementată etapizat până în 2032. Până atunci, numărul valorilor de referință pentru calcularea salariilor ar trebui să fie redus de la șase la patru.