Știrea publicată de Jurnal.md despre audiențele reale ale posturilor de televiziune din Republica Moldova, prezintă o altă situaţie privind audienţa posturilor TV decît cea prezentată de măsurătorii existenţi, demască indirect complicitatea Consiliului Concurenţei privind protecţia practicilor incorecte de calcul a audienţelor TV de pînă acum, concurenţa neloială pe piaţa publicitară, și contrazic rezultatele companiilor ce efectuiază sondaje după metoda DAR - Day After Recall.Interesul de a controla datele audienţelor posturilor TV dar şi manipularea lor este justificată de faptul că televiziunea este o afacere care presupune investiții de milioane și profituri pe măsură. Conform ultimelor dezvăluiri privind beneficiarii direcţi ai posturilor TV, a devenit notoriu faptul că Prime TV, Canal 3, 2 Plus, inclusiv un post recent de ştiri şi posturi radio, care în toate sondajele de până acum sunt lideri la audiență şi obţin majoritatea încasărilor din piaţa publicitară, îi aparține prim-vicepreşedintele Parlamentului Republicii Moldova - Vlad Plahotniuc. La fel și piața de publicitate TV este monopolizată de V.Plahotniuc prin intermediul „Casa Media” SRL şi care este declarată inexplicabil şi artificial în procedură de faliment. Astfel, interesul controversatului oligarh constă în a înlătura televiziunile concurente folosindu-se de manipularea datelor de audienţă în baza cărora o televiziune îşi vinde produsele şi încasează bani din publicitate.În prezent audienţa posturilor TV este măsurată de către compania locală TV MR MLD SRL cunoscută şi sub denumirea de AGB Moldova. Pentru cei care nu știu, datele furnizate de acest măsurător de-a lungul timpului au fost contestate de posturi ca ProTV şi Jurnal TV şi criticate de agenţiile de publicitate şi furnizorii de publicitate. Aceast măsurător a pierdut din credibilitatea pieţei datorită rezultatelor dubioase ale audienţelor prezentate potrivit cărora show-urile politice sunt urmărite de copiii de pînă la 10 ani sau pauzele tehnice ale posturilor cîştigă o mai mare audienţă decît ar difuza filme sau emisiuni.Neîncrederea faţă de rezultatele furnizate de compania TV MR MLD constă şi în faptul că aceştia nu au intrat pe piaţă ca urmare a unei licitaţii, ci au fost instauraţi datorită intereselor oligarhului ce monopolizează piaţa audiovizuală. Nu e de mirare că veridicitatea datelor furnizate de aceasta sunt puse la îndoială de clienţii de publicitate şi de posturile TV, iar pentru a cîştiga încrederea şi a crea impresia unui măsurător veridic aceştia şi-au naturalizat numele de AGB Moldova.Ca rezultatul manipulării datelor de audienţă, unele posturi TV încasează 1250 de euro pentru un spot publicitar de 30 de secunde, atît timp cît alte posturi TV autohtone vînd publicitate cu un preț de 5 sau chiar de 10 ori mai mic. Un astfel de paradox în care un post TV străin retransmis atinge rating-uri mai mari decît posturile autohtone nu poate fi explicat, iar manipularea datelor de audienă reprezintă unica justificare a acestor rating-uri TV.Potrivit schemei deconspirate, piaţa publicitară TV este monopolizată, iar posturile TV, controlate de aceeași persoană care dictează pe piața publicității, încasează sume fabuloase doar manipulîndu-se datele de audienţă TV şi fără a investi în televiziuni.Se impune necesitatea schimbării acestei situaţii, iar măsurătorii TV trebuie să devină credibili şi transparenţi pentru ca concurenţa posturilor TV să fie liberă şi loială. Iniţiativa postului Jurnal TV de a dezvălui audiența reală, folosind dispozitivele Starnet IPTV, este o reuşită şi demască rezultatele audienţor manipulate de Vlad Plahotniuc. Datele oferite de Starnet IPTV sunt credibile pentru că sunt furnizate de dispozitive, spre deosebire de rezultatele companiilor ce fac sonsaje după metoda DAR (Day After Recall).Schimbarea ar fi sosirea unui măsurător credibil şi transparent, ocazie cu care luni, 29 octombrie 2012, la Chișinău va avea loc un eveniment foarte important pentru televiziunile din Republica Moldova. GFK Audience Measurement&Insights, filiala uneia dintre cele mai mari companii din lume în domeniul cercetărilor de marketing, cu peste 11 mii de experți în peste 100 de țări, vine în Republica Moldova.În contextul audienţelor TV manipulate, GFK va fi un suport informațional solid și credibil pentru patronii de canale media și agențiile de publicitate din Moldova.Asociaţia APOLLO de nenumărate ori s-a declarat pentru adoptarea noului Cod al Audiovizualului şi crearea unui cadrul legal şi transparent al măsurărilor audienţei TV. În lipsa codului nou al audiovizualului şi a unor garanţii impotriva manipulărilor datelor audienţei TV, orice iniţiativă de a dezvălui audiența reală a posturilor va fi dur contracarată de cei care o controlează acum. Nu va fi o suprindere faptulă că, în viitorul apropiat, actuali măsurători vor ataca orice alte rezultate ale audienţei, iar autorităţile statului controlate de Vlad Plahotniuc vor împiedica activitatea altor măsuratori, inclusiv Starnet IPTV. O asemenea mișcare ar fi pe cât de previzibilă, pe atât de inutilă, pentru că deja au fost deconspirați, iar orice reacție sau atac ar fi o justificare sau o încercare disperată de a repara lucrurile.