Întâmplător sau nu, beneficiari finali ai acestei tergiversări sunt demnitarii Vlad Plahotniuc şi Chiril Lucinschi, care controlează televiziunile care absorb trei sferturi din piaţa de publicitate TV.Conform legii, modificările la Codul audiovizualului urmau să fie promulgate de preşedintele ţării în termen de cel mult 20 de zile de la adoptare, lucru care nu s-a întâmplat nici după o lună jumătate. Astfel, rămân în vigoare vechile prevederi care permit marilor beneficiari de publicitate TV să se mai aleagă cu cel puţin un milion de euro până la sfârşitul anului.Tergiversarea promulgării modificărilor la Codul Audiovizualului lasă loc de interpretări„Tergiversarea transmiterii la Preşedinţie a modificărilor adoptate de Parlamenta la 11 iulie 2012 denotă atitudinea aservită a unor persoane din Parlament intereselor economico-financiare a unor distribuitori de servicii/cablişti a căror activitate constă doar în încasarea veniturilor din publicitatea autohtonă ca urmare a retransmisiei unor posturi TV străine. Această atitudine confirmă încă o dată protecţionismul din domeniul audiovizual”, susţine Vasile Năstase, preşedintele Asociaţia pentru Dezvoltarea Culturii şi Protecţiei Drepturilor de Autor şi Conexe APOLLO.Până în prezent modificările adoptate la Codul Audiovizualului nu au fost transmise de Parlament Preşedintelui Republicii Moldova şi nici Monitorului Oficial.Televiziunea ca afacere în stil moldovenescDin perspectiva patronilor mijloacelor de informare în masă, televiziunea înseamnă bani şi influenţă. Cei mai mulţi bani se fac din vânzarea spaţiului de emisie clienţilor de publicitate TV, care sunt, de regulă, companii dispuse să cheltuiască zeci şi sute de mii de euro anual pentru promovare. Deşi Republica Moldova este o piaţă mică, de bine de rău aici se învârt anual circa 15 milioane de euro din publicitate. Doar că în lipsa unor reglementări clare, cea mai mare parte a acestor bani sunt atraşi de cei care retransmit posturi cu notorietate din Federaţia Rusă sau România. „Sunt bani obţinuţi uşor, fără efortul de a investi în emisiuni proprii, ceea ce creează condiţii de concurenţă neloială între televiziuni”, susţine Vasile Năstase.În opinia lui Corneliu Mihalachi, membru al Consiliului Coordonator al Audiovizualului, acest model de afacere este pe placul multora, mai ales a celor doi mari beneficiari de publicitate TV: Casa Media despre care se ştie că ar fi controlată de prim-vicepreşedintele Parlamentului, Vlad Plahotniuc şi care vinde spaţiul publicitar al posturilor: Prime, CTC, 2Plus ş.a. şi Alkasar Media în spatele căreia se află Chiril Lucinschi, preşedinte al Comisiei parlamentare Cultură, Învăţământ, Ştiinţă, Tineret, Sport şi Mass-Media, şi care vinde spaţiul publicitar al posturilor: TV7 care retransmite NTV şi Bravo care retransmite THT. „Intuiesc că tergiversarea acestui proiect de lege care va intra în vigoare abia de anul viitor nu e decât o manevră în favoarea lui Plahotniuc şi în defavoarea celorlalţi patroni de televiziune, inclusiv Chiril Lucinsci”, susţine Mihalachi, care consideră că în situaţia creată Casa Media ar putea „rupe” nişte venituri de la Alkasar Media.Noul Cod al audiovizualului - amânat, modificările la vechiul Cod - tergiversatReamintim că încă anul trecut se discuta intens despre necesitatea aprobării unui nou Cod al Audiovizualului care avea avizul experţilor şi organizaţiilor internaţionale. Dacă ar fi fost aprobat, după cum promiteau guvernanţii până în mai anul curent, astăzi am fi avut un cadru legal adecvat care ar fi pus capăt mai multor situaţii ce sfidează regulile economiei de piaţă şi concurenţei loiale.Prima care trebuia să avizeze noul Cod este Comisia parlamentară pentru Cultură, Învăţământ, Ştiinţă, Tineret, Sport şi Mass-Media, preşedintele căreia este Chiril Lucinschi, tot el fondatorul TV7 şi Bravo. În 2011, aceste două televiziuni au acumulat venituri de 1,65 mil. euro din publicitate, ceea ce constituie 11% din piaţa de publicitate TV din Moldova de anul trecut.Noul Cod îşi propunea, printre altele, să reglementeze încasările din publicitate, astfel încât o televiziune să nu poată absorbi mai mult de 30% din piaţa de publicitate. Conform datelor companiei AGB, care măsoară audienţele posturilor de televiziune, pentru anul trecut, Prime TV a absorbit 37,13% din piaţa de publicitate TV. Despre Prime TV se ştie că este controlată de prim-vicepreşedintele Parlamentului Republicii Moldova, Vlad Plahotniuc.Retransmiţi, dar modifici un pic şi obţii „producţie proprie”De asemenea, conform prevederilor acestui nou Cod, radiodifuzorii ar fi avut dreptul să-şi plaseze publicitatea doar în emisiunile proprii, produse în R. Moldova. Chiar dacă nu a fost aprobat acest Cod nou, cel puţin această prevedere a fost inclusă ca modificare la Codul vechi. Cu o mică remarcă, însă. Diferă mult felul în care este definit ce este „producţie autohtonă” şi „producţie proprie”.„Ce fac televiziunile noastre? Cumpără de la Moscova o emisiune sau dreptul de emisie pentru o zi cu un cent. Se face un contract, uneori prin intermediul unor firme off-shore şi emisiunea este calificată ca fiind producţie proprie. Inadmisibil, or producţia proprie este cea produsă în Republica Moldova, iar proprietarul unei televiziuni locale este pus în situaţia să vină şi cu investiţii importante în studiouri, în oameni şi idei”, explică Vasile Năstase, cu referire la felul în care defineşte Codul nou termenul de „producţie proprie”, care înseamnă „opere audiovizuale concepute sau procurate exclusiv de către radiodifuzor cu utilizarea mijloacelor tehnice, financiare şi intelectuale proprii sau atrase în acest scop în bază de contract”.În modificările la Codul vechi „producţia proprie” este definită doar ca „programe, producerea sau coproducerea cărora este controlată de către furnizorul de servicii media, aflat în jurisdicţia Republicii Moldova, care le difuzează”.Prin urmare, există riscul ca aceste modificări la vechiul Cod să nu aducă îmbunătăţiri esenţiale pe piaţa TV şi să nu influenţeze semnificativ balanţa de pe piaţa de publicitate TV în favoarea televiziunilor care investesc cu adevărat în emisiuni proprii de calitate şi nu piratează sau parazitează posturi TV străine.