S-au înregistrat de-a lungul anilor sute de definiții ale PR-ului, însă fără să se ajungă la o variantă convenabilă. Dar cu siguranță că PR-ul nu înseamnă nici relații cu publicul, nici advertising. Esența PR-ul reprezintă o comunicare convingătoare. Și aceasta pentru că, în interiorul lui, PR-ul este comunicare, comunicare cu mass-media, cu publicul, cu angajații, cu asociații, etc. În plus, această comunicare trebuie să fie convingătoare. Ea nu reprezintă o simplă plasare a unui spot publicitar sau realizarea unui anunț, ci trebuie să convingă un anumit public cu privire la o problemă anumită.PR reprezintă mai mult decât un departament opţional pentru o companie. Pagina web a unei organizaţii este un instrument de business, de asemenea - advertisingul, promoţiile la fel. Însă unul dintre cele mai importante instrumente pe care o firmă le poate folosi pentru a-şi optimiza imaginea este PR-ul. Dacă un jucător din piaţă are un comportament neprietenos faţă de compania noastră, iar acest comportament ne poate crea prejudicii în termeni de profit, atunci avem nevoie de PR. Consumatorii îşi formează propria lor părere despre un produs sau despre un serviciu, indiferent de publicitatea care i se face. Dacă această opinie nu se aseamănă cu cea pe care ne-o dorim, atunci avem nevoie de PR.Pentru toate aceste activităţi avem nevoie de specialistul în PR, care să ne ofere cele mai potrivite soluţii, în cazul în care departamentul nostru de comunicare nu are timpul sau expertiza necesară. Sau prin outsourcing să apelăm la o companie ce prestează astfel de servicii.Ce se întâmplă pe piaţa moldovenească a agenţiilor de PR?Piața agențiilor de PR din Republica Moldova are un număr mic de jucători cu experiență cu adevărat relevantă.Una dintre cele mai mari agenții specializate în PR și comunicare este Parc Comunications. Aceasta propune potențialilor clienți diferite strategii de PR în dependență de momentul în care se află acestea și de ce obiective își doresc să atingă. Fie PR anticriză, fie corporativ sau de alt gen. Agenţia oferă următoarele servicii: evaluarea relaţiilor existente în interiorul companiei; elaborarea conceptelor şi programelor de dezvoltare ale comunicării corporative; cultivarea şi consolidarea reputaţiei corpului administrativ în mentalitatea personalului; evidenţierea canalelor comunicaţionale interne şi optimizarea lor; elaborarea metodei de promovarea a valorilor culturii corporative; elaborarea de politici informaţionale a companiei, cu scopul de a preveni şi de a rezolva conflictele din interiorul organizației.Pe lângă serviciile prestat, PARC Communications a organizat anul trecut și o “Şcoala de Relaţii Publice”, exclusiv pentru tinerii specialişti, cu scopul de a oferi cunoştinţe fundamentale şi capacităţi practice necesare managerilor de Relaţii Publice în munca de zi cu zi. Programul cursului era bazat pe experienţa colaboratorilor, practicii şi studiilor de caz ale agenţiei, acumulate timp de mai bine de zece ani.Baza de clienți construită de-a lungul anilor, probabil că este cea mai mare și diversă dintre toate companiile de profil din Moldova. Agenția desfășoară proiecte în majoritatea sectoarelor economiei. Astfel, aceasta se implică în proiecte internaţionale, colaborând cu delegaţia Uniunii Europene în Republica Moldova, AED (Academy for Educational Development), CNFA, PNUD.La fel agenţia are clienți fideli și în sectorul privat - Elit Tehnica, Condiviv, Südzucker Moldova, Sanin, Rusnac-MoldAqua, Floarea Soarelui, Bomfetti, Baltika, Belmar, Enteh. În sectorul guvernamental - Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Educaţiei şi Tineretului al RM. Și unele asociaţii de ramură apelează la Parc Comunications - Biroul Naţional al Asiguratorilor Auto din Moldova, Uniunea Producătorilor de Zahăr din Moldova, Asociaţia Investitorilor Străini, Federaţia de Artă Managerială.Un alt jucător cu un spectru larg de servicii și bază de clienți solizi este agenția Profile. Și așa cum e descrisă într-un catalog de firme on-line, ea este lider printre agențiile de Public Relations din Republica Moldova, lansându-se pe piață în anul 2003. Serviciile ce le oferă pentru promovarea imaginii unei companii sunt: elaborarea și desfășurarea campaniilor de PR complexe, comunicarea internă, comunicarea online, organizarea acțiunilor pentru mass-media, monitorizarea și analiza capacității de PR a concurenților, formarea și susținerea imaginii companiilor. Portofoliul companiei include strategii de comunicare și campanii de PR elaborate pentru mărci ca: Zorile, Sky Tower, Victoria Bank, Mobias Banca, Microsoft, Nestle, Moldcell, Malldova, Lafarge, ș.a..O altă companie cu notorietate în mediul de afaceri moldovenesc este BDR Associates. BDR reprezintă Hill & Knowlton Associate Superbrands, Romania, oferind consultanţă în relaţii publice şi comunicare - comunicare corporativă, de afaceri; managementul crizelor în afaceri; managementul evenimentelor speciale - conferinţe de presă, campanii, lansări, inaugurări.Mai sunt firme în RM care conform paginilor web oficiale prestează servicii de PR. Printre acestea se numără All Time, Strategic Media, TBWA/SMART. Ultima prezintă o parte a TBWA\ Wordwide, ce face parte din Omnicom Group Inc., intrând în primii zece lideri agenţii de publicitate din lume. Unconventional Media este o altă agenție specializată în organizarea evenimentelor, ultima de fapt e o reprezentanță a agenției românești - September Media.Companii care conform listei oficiale de servicii prestate, oferă consultanță de PR sunt mult mai multe, dar câte din ele cu adevărat dețin knoh-how-ul necesar gestionării unei situații de criză apărute peste noapte, sau organizării unui eveniment de marketing ca răspuns la un atac direct din partea concurenților? Unele dintre ele, în cel mai bun caz, dacă simt vre-un client potențial, imediat apelează la o persoană terță, un expert în domeniu, afirmând că prestează și așa servicii, doar să obțină un contract valoros.Destul de multe agenții din domeniu sunt fondate cu participarea capitalului străin. În general, firmele din Moldova sunt, fie reprezentanțe ale unor companii de renume de peste hotare, fie fac parte dintr-un grup de companii internațional astfel obținând finanțarea cuvenită de peste hotarele țării.La fel, multe din ele prestează servicii suplimentare, ca organizarea de evenimente corporative (aniversări, jubilee) sau elaborarea şi realizarea finală a publicaţiilor corporative.La moment, în Republica Moldova nu este înregistrată o organizație anumită ce ar reglementa activitatea tuturor agențiilor de PR, dar există o asociaţie obștească nonguvernamentală, necomercială, apolitică, fondată în 2006 - Asociaţia Specialiştilor în Relaţii Publice şi Comunicare. Apariţia acestei asociaţii a fost determinată de situaţia incertă a sectorului PR în Republica Moldova şi de necesitatea coalizării forţelor pentru a susţine şi a dezvolta acest domeniu în arealul indigen.Scopul asociaţiei este promovarea activităţii de relaţii publice în Republica Moldova prin organizarea de evenimente speciale, scrierea şi editarea de mesaje instituţionale precum şi realizarea unei comunicări eficiente între diferite instituţii şi mass-media din ţară.Conform statutului, obiectivele de bază ale ASRP sunt: Susţinerea cercetărilor în domeniul PR, perfecţionarea instruirii universitare în domeniul Relaţiilor Publice, consolidarea sectorului de Relaţii Publice şi susţinerea unui mediu constant de comunicare între specialiştii PR precum şi promovarea calităţii în Relaţii Publice.De multe ori PR-ul a fost acuzat de manipulare. Și, fără îndoială, de multe ori o comunicare de PR nu reflectă un adevăr. Spre deosebire de mesajele publicitare, care nici nu pretind să transmită un adevăr, PR-ul pretinde să dezvăluie, să explice şi să lămurească. De aceea, în acest caz, acuza de minciună este gravă, dar greu sancționabilă. Minciuna are însă picioare scurte, iar comunicarea mincinoasă de PR se întoarce rapid atât împotriva specialistului sau agenției de PR, cât, mai ales, împotriva beneficiarului acelei acțiuni de PR, care va fi rapid sancționat de public, de consumatori.PR-ul merge în tandem cu marketingul.La fel ca în cazul celorlalte instrumente de promovare, analizând când și cum să utilizeze relațiile publice în promovarea unui produs, managerii trebuie să stabilească obiectivele și strategia de PR, să aleagă mesajele de PR și vehiculele cu care urmează să fie comunicate aceste mesaje, să implementeze planul de relații publice și să evalueze rezultatele. Relațiile publice ale firmei trebuie să fie bine armonizate cu toate celelalte activități de promovare, în cadrul efortului total de comunicații de marketing integrate.