Locul 10: Ford FocusLa ora actuală, cea mai căutată generaţie Focus este a doua, cu faceliftul primit după 2008, caroseriile hatchback şi break fiind cele mai tranzacţionate.Sunt recomandate motorizările de 1,6 litri, atât pe benzină, cât şi diesel (TDCi-ul de 1,6 litri e considerat cel mai reuşit diesel în categoria sa). Motorul turbo 1.6 EcoBoost, însă, e prea gurmand, mai ales în regim alert.Plusuri: confort şi manevrabilitate, direcţie, comportament rutier general foarte bunMinusuri: ergonomia bordului, sistemul electric şi de iluminare, plastice (la modelele dinainte de 2008)Locul 9: Ford FiestaFiesta e un nume longeviv în gama Ford, iar generaţia apărută în 2008 e considerată cea mai reuşită. Faceliftul din 2013 îmbunătăţeşte nivelul calităţii şi al dotărilor, în timp ce comportamentul rutier e considerat cel mai bun din clasa mică.Cele mai populare motorizări sunt micul benzinar de 1,25 litri, dar şi dieselul de 1,6 litri. Şi micul EcoBoost de numai 1,0 litri e interesant, dar, pentru că e proaspăt lansat, preţurile pentru această versiune rămân mari.Plusuri: diesel economic, spaţiu interior, suspensie, nivel de siguranţăMinusuri: ergonomia bordului, scaune, zgomot motor mic benzină, probleme de rugină şi ale sistemului electric (la generaţiile dinainte de 2008)Locul 8: Audi A4Indicativul A4 se regăseşte în catalogul Audi din anul 1994, de atunci berlina premium de clasă medie ajungând la a treia generaţie. Indifierent de anul fabricaţiei, A4 este apreciat pentru foarte buna calitate de fabricaţie, ceea ce înseamnă şi o fiabilitate foarte bună generală.Motoarele nu au probleme majore, în general, dar cutiile CVT (cu variaţie continuă) pot deveni o sursă de cheltuială din cauza riscului mai ridicat de defectare. Versiunile break (denumite Avant) sunt printre cele mai puţin spaţioase din categoria breakurilor de clasă medie, însă nivelul de siguranţă asigurat de tracţiunea integrală quattro este foarte bun.Plusuri: calitatea fabricaţiei şi a materialelor, siguranţă, manevrabilitate, dieseluri economice şi potenteMinusuri: cutiile CVT pot avea probleme, spaţiu portbagaj pentru Avant, preţuri mariLocul 7: Volkswagen PassatCunoscutul model de clasă medie este una dintre cele mai căutate maşini de către familişti, versiunea break Variant fiind apreciată pentru spaţiu şi modularitate. Tocmai de aceea, sedanul are preţuri mai mici decât break-ul, dar Passat rămâne o maşină scumpă în domeniul second hand, datorită reputaţiei în materie de calitate şi fiabilitate.Gama de motorizări este foarte largă, dar dieselurile sunt cele mai căutate. După 2008, au fost introduse noile TDI-ul cu tehnologie common-rail, considerate mai performante şi mai economice, dar nu la fel de rezistente în uzură intensivă faţă de mai vechile TDI-uri cu tehnologie Pumpe-Düse. De asemenea, modelele cu rulaj foarte mare pot pune multe probleme mărunte, iar cutiile automate DSG prezintă un risc ridicat de defectare.Plusuri: spaţiu interior, mai ales în spate, portbagaj mare, manevrabilitate bună, scaune confortabile, ergonomie şi calitate ridicatăMinusuri: zgomot dieseluri Pumpe-Düse, probleme cutii DSG, preţuri mari (mai ales pentru Passat Variant)Locul 6: Mercedes-Benz C-ClassPână la lansarea noii generaţii C-Class, modelul de clasă medie al producătorului german miza mai mult pe sobrietate şi siguranţă. Generaţia lansată în 2007 e considerată cea mai potrivită pentru cei care vor o berlină executive, bine dotată şi confortabilă. Breakul e mai spaţios decât al rivalilor A4 Avant şi Seria 3 Touring, iar suspensia şi motoarele diesel recomandă C-Class drumurilor foarte lungi.La nivelul motorizărilor, cel mai echilibrat propulsor pe benzină este cel de pe C 200 (184 CP), în timp ce în domeniul diesel cel mai bine cotat este C 220 CDI (170 CP). Şi dieselul în şase cilindri de pe C 350 CDI este recomandat, în general pentru dumuri foarte lungi. În mod interesant, cutiile automate sunt mai puţin problematice decât cele manuale.Plusuri: nivel ridicat al securităţii, suspensie confortabilă, direcţie sigură, confort scaune, ergonomieMinusuri: spaţiu în spate, costuri mari întreţinere şi reparaţie (mai ales pentru piesele originale), unele probleme cutii manualeLocul 5: Opel AstraAstra şi-a făcut o bună reputaţie printre cei care doresc o maşină cu un raport bun între ceea ce oferă în materie de spaţiu şi dotări şi cheltuielile mici. Generaţia lansată în 2009 a ridicat ştacheta, atât la nivelul aspectului şi comportamentului rutier, cât şi al dotărilor şi spaţiului interior. Precedentele generaţii sunt mai discrete, dar suficient de robuste şi fiabile.Motorizările mai noi pe benzină mizează pe tehnologia turbo, fiind fiabile câtă vreme maşina nu prezintă un rulaj excesiv. Motorul de 1,6 litri, ceva mai vechi, e cotat cel mai bine ca fiabilitate. CDTI-ul mai vechi de 1,7 litri este mai puţin apreciat decât noile motoare diesel de 2,0 litri, potente, dar şi mai scumpe. CDTi-ul de 1,3 litri este economic, dar nu e recomandabil pe noul model, care e mai greu.Plusuri: comportament sigur, habitaclu spaţios, multe dotăriMinusuri: ergonomie bord, greutatea mai mare a noii generaţii afectează manevrabilitatea, scaune perfectibile (cele din echipările de bază)Locul 4: BMW Seria 3Berlina de clasă medie BMW şi-a câştigat o reputaţie binemeritată pentru nivelul sportivităţii, asociat şi cu o bună fiabilitate. Cea mai apreciată în acest moment este generaţia produsă începând cu 2005 (ultima care a mai purtat indicativ intern cu litera ”E”). Chiar dacă spaţiul în spate şi în portbagaj nu e satisfăcător, motoarele performante şi nivelul dotărilor contează mai mult pentru clienţi.Versiunea 318i (motor pe benzină de 143 CP) este foarte accesibilă, dar şi suficient de performantă, iar 320d (diesel de 2,0 litri) oferă un bun compromis între consumul scăzut şi performanţele ridicate. Motoarele în şase cilindri pun accentul pe performanţă, dar întreţinerea este costisitoare. Plusuri: suspensie fermă şi direcţie precisă, scaune bine profilate şi confortabile, motoare economice (cele cu 4 cilindri), comportament general sportivMinusuri: spaţiu mic în spate şi pentru portbagaj, costuri relativ mari reparaţii şi pieseLocul 3: Volkswagen PoloNumele Polo există în nomenclatorul VW încă din 1975, făcându-şi o carieră sigură în clasa mică. Generaţia lansată în 2009 a devenit mult mai interesantă pentru clienţii de maşini second hand, mai ales în urma prezentării noii versiuni facelift. Polo se detaşează prin sobrietate, comportament sigur şi suficient spaţiu şi confort, precum şi prin buna reputaţie în materie de fiabilitate.Motorul pe benzină de 1,4 litri este cel mai des întâlnit şi cel mai accesibil, fiind de preferat micului 1.2 TSI, mai ales în utilizare urbană. În domeniul diesel, micul TDI de 1,2 litri este considerat foarte economic, iar TDI-ul de 1,6 litri performant. Modelele mai vechi şi cu rulaj mare pot pune probleme la nivelul suspensiei şi sistemului de frânare. Plusuri: construcţie solidă, calitate ridicată a interiorului, scaune tari, dar confortabile, motoare economiceMinusuri: acces mai greoi în spate, preţuri ridicate reparaţiiLocul 2: Opel CorsaMicul ”corsar” al celor de la Opel face figuraţie pe scena clasei mici europene încă de la începutul anilor '80, iar cea de-a patra generaíe, lansată în 2006, reprezintă o emancipare. Corsa, la fel ca Astra, rămâne considerată o maşină cu un foarte bun raport preţ/fiabilitate, iar versiunea în trei uşi are un mare magnet la publicul amator de life-style. Faceliftul introdus în 2010 îmbunătăţeşte mult calitatea plasticelor şi nivelul de dotări, rămânând cu preţuri acceptabile pentru domeniul second hand.Motoarele pe benzină de 80 şi 90 CP reprezintă o bună alegere, combinând performanţele decente şi consumul rezonabil. Dieselul de 1,3 litri e foarte economic şi e considerat destul de fiabil, mai ales pentru utilizarea urbană. Comportamentul rutier e mediu, mizând mai mult pe siguranţă ş confort.Plusuri: comportament sigur, interior versatil (caroseria cu 5 uşi), scaune confortabile, bună fiabilitate, motoare economiceMinusuri: spaţiu interior versiunea în 3 uşi, manevrabilitate mai redusăLocul 1: Volkswagen GolfDin 1974 încoace, VW Golf a reuşit să ajungă ”regele clasei compacte” şi cea mai căutată maşină second hand din Europa. Golf 6, lansat în 2008, reprezintă un facelift de substanţă a lui Golf 5, aducând evoluţii majore la capitolul calitate şi comportament rutier, preţurile fiind considerate rezonabile în raport cu ceea ce oferă maşina. Prin urmare, Golf 6 este, la ora actuală, cel mai ”vânat” de clienţii second hand.Golf 6 mizează pe motoare pe benzină turbo (TSI), cel mai apreciat fiind cel de 1,4 litri, cu un bun compromis între performanţe şi consum. În domeniul diesel, TDI-ul de 2,0 litri rămâne o ofertă mai atractivă decât cel de 1,9 litri, motorul mai mare oferind mai multe pentru un preţ doar sensibil mai ridicat. Multe modele beneficiază de o echipare de top, iar modelul Golf Plus oferă un plus practic. Plusuri: fiabil, comportament rutier sigur şi manevrabilitate bună, direcţie precisă, rezistenţă la rugină, dotări bogate, paletă largă de motoare şi caroseriiMinusuri: preţuri mari, motoarele mari necesită întreţinere şi servisare scumpă, motoare turbo pe benzină pot pune probleme la rulaj excesiv