În timp ce primul sector a fost dat în exploatare acum doi ani, restul şoselei rămâne, deocamdată, doar pe hârtie. Ministerul Infrastructurii spune că lucrările s-au scumpit considerabil în ultimii ani, iar sursele de finanțare sunt tot mai greu de găsit. De aceea, autorităţile estimează că proiectul va fi definitivat abia în 2032, doi ani mai târziu decât şi-au propus iniţial, relatează tvrmoldova.md.
Pentru construcția primului tronson, care are o lungime de peste șase kilometri și care ar trebui să reducă aglomerația din Capitală, au fost necesari mai bine de șapte ani. Acest tronson a fost finalizat în 2023.
Restul centurii se află încă în faza de planificare, iar construcția celui de-al doilea sector ar putea începe abia în 2027.
Pentru cel de-al treilea sector, autoritățile sunt la etapa de elaborare a studiului de fezabilitate tehnico-economic, iar pentru sectoarele patru, cinci și șase, Consiliul Tehnic încă nu a aprobat versiunile preliminare ale documentației. Obiectivul este ca toate studiile de fezabilitate să fie gata până la sfârșitul acestui an.
Ministerul Infrastructurii menționează că valoarea totală a proiectului depășește acum cu mult suma estimată inițial de 300 milioane de euro, din cauza creșterii prețurilor. Autoritățile caută noi surse de finanțare, în special de la Banca Europeană de Investiții.
„Finanţarea pentru sectorul doi deja Republica Moldova o deţine. Acest sector va fi finanţat de BERD, din ultimul credit semnat cu R. Moldova în 2022. Sectorul trei patru, cinci şi şase la moment sunt discuţii cu Banca Europeană de Investiţii. Acum pot estima această lucrare de circa 80 de km care au mai rămas de executat să luăm preţurile din România, pentru un profil de autostradă licitaţia costă circa zece milioane pentru un km”, a declarat Nicolai Mîndra, secretar de stat în cadrul Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.
O altă problemă la care Guvernul trebuie să găsească soluţii se referă la exproprierea terenurilor. Proiectul prevede extinderea centurii la două benzi de circulație pe sens, însă pe marginea drumului sunt numeroase depozite și terenuri private. Executivul trebuie să identifice o soluție pentru a compensa proprietarii, ceea ce ar putea întârzia și mai mult lucrările.
Centura Chișinăului, cu o lungime totală de 90 de kilometri, a fost anunțată încă din anul 2012. De atunci, termenele de finalizare au fost amânate în mod repetat.
Acum ne puteți urmări și pe Telegram, Facebook și Instagram pentru a fi la curent cu ultimele știri.