Totodată, marketerii devin mai profesionişti şi astfel de elemente a vânzărilor precum amenajarea interioară a magazinelor sau instruirea consultanţilor cu privire la deservire, au efecte pozitive asupra comerţului. Cu toate acestea, comercianţii produselor autohtone mai au restanţe la acest capitol, diferenţa fiind evidentă când vizităm un magazin a cre-unui brand de renume mondial şi a unei mărci moldoveneşti. Producătorii autohtoni mai au încă de evoluat până la un comerţ de nota 10.Potrivit datelor Biroului Naţional de Statistică, întreprinderile moldoveneşti (fără cele din partea stânga a Nistrului), au fabricat, în 2010 2,7 mil. perechi de încălţăminte, cu mult sub ceia ce se producea până la criză. Spre comparaţie, în 2007 au fost fabricate aproape 3,8 mil. perechi iar în 2008 – 3,83 mil. perechi.Industria autohtonă de încălţăminte îşi revine greu după criză Scăderea drastică din industria încălţămintei provocată de efectele criezei mondiale s-a produs concomitent cu scăderea industriei moldoveneşti în general. În anul 2009, aceasta a înregistrat o reducere dramatică de 42,6%. Deşi în 2010 a recuperat puţin, majorându-se cu 16.2%, mai are mult până a atinge nivelul de până la declanşarea crizei.În ce priveşte industria încălţămintei, aceasta a fost foarte aproape de tendinţele întregii industrii. Dacă în 2009 exporturile încălţămintei moldoveneşti scădeau cu 60%, acelaşi indicator s-a îmbunătăţit cu 16% în 2010.În cantitate bănească, în 2010 s-a exportat încălţaminte de 30,4 mil. dolari, importurile fiind de 20,5 mil. dolari. Cu toate acestea, pe piaţa internă domină încălţămintea importata, în special cea de fabricaţie chineză, mult mai ieftină decât cea autohtonă sau cea de producţie occidentală.Cu toate acestea, trebuie de menţionat, că că în cei doi ani premergători crizei s-au produs investiţii importante în companii autohtone de producere a încălţămintei. Spre exemplu, investitiile în capitalul fix în industria producătoare de articole din piele şi incaltaminte în 2007 s-au cifrat la 46,1 mil.lei, atunci fiind, practic, puse bazele mai multor fabrici de profil din raioanele republicii. În anul 2010 investiţiile respective au foat de 26,6 mil.lei.Şi productivitatea muncii la intreprinderi a crescut mult în ultimul deceniu – triplându-se faţă de anul 2000. Acest trend a fost, de altfel, caracteristic pentru întreaga industrie uşoară.Piaţa mai este dominată de brandurile de import În prezent, în Chişinău există două centre comerciale mari, specuializate în comercializarea încălţămintei unde predomină produsele autohtone – Centrul Comercial Zorile si Lumea Incaltamintei. Aici găsim încălţămintea mărcilor comerciale Zorile, Tiras, Hîncu, Floare, Tabita-Com, Olesia etc.În ce priveşte preţurile, încălţămintea Made in Moldova se poziţionează pe segmentul mediu, peste cea de origine chinezească sau turceasca însă, bineânţeles, sub produsele hand made 100% confecţionate în Italia.O întreprindere bine poziţionată pe piaţă este Întreprinderea cu Capital Străin Cristina Mold-Rom Simpex SRL, fondată acum un deceniu, care are propriul centru comercial în Chisinau, într-o zonă cu flux mare de potenţiali cumpărători, unde îşi vinde propriul brand – Cristina, atât produse pentru femei cât şi pentru bărbaţi.De fapt, încălţăminte moldovenească gasim aproape în toate centrele comerciale ale capitalei precum Elat, Pan-Com, Jumbo, Grand Hall. Nu însă şi în Malldova, unde se comercializează branduri de clasa premium ca Ottera, Geox, Bata, Salamander. Îndrăznesc, însă, să afirm că unele branduri moldoveneşti nu cedează în calitate acestor mărci de renume odată . Cum s-ar putea altfel daca majoritatea companiilor de la noi fabrica pentru tarile europene, iar acestia cer calitatea in tot procesul de productie. Buticurile cu branduri ca Levi’s sau Colins, pe lângă îmbrăcăminte, propun şi încălţăminte cu marcă proprie pentru cei absolut fideli mărcii.Cum se promovează mărcile de încălţăminte? Printre brandurile care-şi fac publicitate pe străzile Chişinăului se numără: Sandalini, Carlo Pazolini, Roberto Botticelli, Zorile (în cadrul campaniei “Din inimă” dar si aparte, făcând cunoscută noua colecţie de primăvară-vară), Kotofey – încălţăminte ortopedică pentru copii. Aceştia din urmă au iniţiat iarna prin billboard-uri şi o campanie socială ce încuraja vizitarea grădinii zoologice din capitală.Pe piaţa din Republica Moldova şi-au făcut loc şi mărci ca Puma, Adidas, Reebok, Nike, chiar dacă unele s-au vazut nevoite să închidă anumite magazine de firmă din centrul oraşului, trecând în mall-uri. Până la Paşti se aşteaptă deschiderea unui nou butic Puma în Malldova.Este bună strategia de marketing a celor de la Reebok întrucât colaborează cu săli de sport unde şi abonamentele anuale cele mai simple sunt de 600 euro. De altfel, în ţările de origine încălţămintea acestor branduri este mult mai accesibilă. La noi, însă, puţini îşi permit să iasă din aceste magazine cu pungile pline, chiar şi în perioada reducerilor, când poţi întâlni preţuri şi de 800 de lei.Piaţa centrală, Calea Basarabiei, “Piaţa Tiraspol” sunt pline de încălţăminte importată din Rusia, Turcia sau China. Deşi aceasta nu este mai calitativă faţă de cea autohtonă (deseori, din contra), lumea o preferă datorită preţului.“Încă îţi trebuie curaj să vinzi în Moldova”. Asta îmi vine în minte când mă gândesc la producătorii autohtoni de încălţăminte. Curaj şi un marketing inteligent ce are ca ţintă piciorul cumpărătorului intrat în spaţiul tău de vindere şi nu portofelul din buzunarul de la spate.